Skip to main content
Latest:
Loading...
Englich - Your Choice Way Sinhala - Your Choice Way

මහා සෑය යළි ගොඩ නැගු හිමියන්ගේ අප්‍රකට කතාව

සකල ලෝක­වාසී බෞද්ධ­යන් අතර අනු­රා­ධ­පුර රුව­න්මැලි සෑය අති පූජ­නීය සිද්ධ­ස්ථා­න­යක් ලෙස සැල­කෙන්නේ එහි ශ්‍රී සර්වඥ ධාතු ද්‍රෝණ­යක් පමණ නිදන් කර ඇති නිසාත් අට්ඨ­ක­ථා­වල සඳ­හන් පරිදි සර්වඥ ධාතු වන්ද­නය සර්ව­ඥ­යන් වහන්සේ වැඳීම පිදීම හා සමාන වන බවත් නිසා ය. රුව­න්මැලි සෑයට විවිධ පුද පූජා පැවැත්වූ හෝ පිළි­ස­කර කිරීම් කළ විවිධ පාල­ක­කා­ර­කා­දීන් ගැන වංශ­ක­ථා­ව­ලින් හා ශිලා­ලි­පි­ව­ලන් විශාල තොර­තුරු ප්‍රමා­ණ­යක් ලැබේ.

එහෙත් පොදු ජන විඥා­නයේ දැඩිව රැඳී ඇත්තේ සෑය ඉදි කළ දුටු­ගැ­මුණු මහ රජ­තුමා සහ පර­ස­තුරු උව­දුරු නිසා වසර හය හත්සි­ය­යක් නට­බුන්ව වන වැදී තිබූ එම සෑය අද වන විට සැදැ­හ­ව­තුන්ට වඳි­න්නට පුද­න්නට අවැසි පරිදි දැවැන්ත සංර­ක්ෂ­ණය ආරම්භ කළ යති­ව­ර­යා­ණන් වන නාරං­විට සුම­න­සාර හිමිය.1872 දී ඉතා අප­හ­සු­වෙන් හා සුළු ප්‍රමා­ණ­යෙන් ආරම්භ කළ එම කාර්ය සහ­මු­ලින් සපු­රා­ගැ­නී­මට හැකි වූයේ 1940 වර්ෂයේ දී ශ්‍රීමත් ඩී.ඩී.ජය­ති­ලක, මහා­මාන්‍ය ඩී.ඇස්.සේනා­නා­යක මැති­ඳුන් ඇතුළු ගිහි පැවිදි පිරිස ලවා එහි කොත් පැල­ඳ­වී­මෙන් ය.

සිය­වස් හයක් තිස්සෙ ගරා වැටුණු සෑය රුව­න්මැලි සෑය නට­බුන්ව යෑමට හේතු වූයේ රජ­ර­ටට එල්ල වූ පර­ස­තුරු ආක්‍ර­ම­ණයි. ක්‍රිස්තු වර්ෂ 1215 දී රජ­ර­ටට එල්ල වූ කාලිංග මාඝගේ ආක්‍ර­ම­ණයේ ප්‍රති­ඵ­ලය වූයේ සිංහල පාල­ක­යන් හා ජන­තාව ජීවි­තා­ර­ක්ෂාව පතා දිව­යිනේ නිරිත දිග හා අනෙ­කුත් ප්‍රදේ­ශ­ව­ලට පලා යෑමය. එසේ පලා­ගිය පිරිස් අත­රින් 3 වන විජ­ය­බාහු 1232දී දඹ­දෙණි රාජ­ධා­නිය ආරම්භ කළේය. එතු­මාගේ පුත් දෙවන පරා­ක්‍ර­ම­බාහු රජ­තුමා විසින් 1255 දී රජ­ර­ටින් මාඝ එළවා දැමී­මෙන් පසු ආර­ක්ෂක හේතු මත නැවත අනු­රා­ධ­පු­රය හෝ පොලො­න්න­රුව රාජ්‍ය මධ්‍ය­ස්ථා­නය බවට පත් කර නොගැ­නීම නිසා රජ­රට වන වැදී ජන ශුන්‍ය වීම ඇර­ඹිණි. එහෙ­යින් අනු­රා­ධ­පුර රාජ­ධානි සමයේ දී එහි ඉදිවූ මහා ස්තූප ඇතු­ළත් මහා විහාර පිළි­ස­ර­ණක් නැතිව නට­බුන් වී මහ වන­යෙන් වෙළී ගියේය.

රුවන්මැලි සෑය නැගෙනහිර දොරටුව ළඟ පොකුණ – 1960 මේ තත්ත්වය යටතේ අනු­රා­ධ­පු­රයේ තර­මක් හෝ එළි­පෙ­හෙ­ළිව තිබුණේ ශ්‍රී මහා බෝධිය අවට භූමි ප්‍රදේ­ශය පමණ ය. මහ­නු­වර රාජ­ධානි සමයේ අනු­රා­ධ­පු­රය ඇතු­ළත් නුව­ර­ක­ලා­විය උඩ­රට පාල­නය යටතේ තිබුණ අතර 1815 ඉංග්‍රී­සින්ට උඩ­රට යටත් වීමත් සම­ගම නුව­ර­ක­ලා­විය ද ඉංග්‍රී­සින්ට අයත් විය. ඒ අනුව ඉංග්‍රී­සින් නුව­ර­ක­ලා­විය පාල­නය සඳහා ඔවුන්ගේ කාර්යාල හා නවා­තැන් සාදා ගත්තේ එසේ තර­මක් හෝ එළි­පෙ­හෙ­ළිව තිබූ ශ්‍රී මහා බෝධිය අවට භූමියේ ය.

නාරං­විට සුම­න­සාර හිමි ශ්‍රී මහා බෝධිය භාරව උඩ­රට රාජ­ධානි සමයේ සිට ඉප­ලෝ­ගම අත්ථ­දස්සි නමින් තෙරුන් වහන්සේ නමක් සිටිය ද 1869 වන තුරු රුව­න්මැලි සෑ භූමියේ ආවා­ස­යක් හෝ භික්ෂූ වාස­යක් නොවීය. උඩ­රට ඇතුළු දිව­යිනේ සම­හර පළා­ත්ව­ලින් පොසොන් සමයේ පම­ණක් ශ්‍රී මහා බෝධිය වැඳී­මට විශාල සැදැ­හැ­ව­තුන් පිරි­සක් පැමිණි අතර එම පිරිස් නට­බුන්ව වන වැදී තිබූ රුව­න්මැලි සෑය වැඳී­මට ද ගිය හෙයින් ශ්‍රී මහා බෝධි ආවා­සයේ වැඩ­සිටි එක් භික්ෂූ­වක් පොසොන් සම­යට පම­ණක් රුව­න්මැලි සෑයට වැඩම කිරී­මක් වාර්තා වී ඇත. ඒ පරි­ස­රය යටතේ 1853 පොසොන් සමයේ දී සැදැ­හැ­ව­තුන් පිරි­සක් විසින් පෙර­හ­රක් පවත්වා ස්තූපය මුදුණේ කොතක් පැලඳ වූ බව උතුරු මැද පළාත් ඒජන්ත ඉංග්‍රීසි ජාතික අයි­වර්ස් සඳ­හන් කර ඇති අතර එහි ඡායා­රූප ද දක්නට ලැබේ.

එසේ නට­බුන්ව තිබූ රුව­න්මැලි සෑයේ භාර­කා­ර­ත්ව­යට මෑත යුගයේ ප්‍රථ­ම­යෙන් ම පත් වන්නේ නාරං­විට සුම­න­සාර හිමිය. උන් වහන්සේ මර­ද­න්ක­ඩ­වල අසල කොස්සෝ­කන්ද ආරණ්‍ය වාසයේ සිට රුව­න්මැලි සෑය භාරව පැමිණි ආකා­රය ගැන විස්තර දක්නට ඇත. ඒ වන විට නුව­ර­ක­ලා­ගම් පළාත භාර ව සිටි රත්වත්තේ රටේ මහතා සහ හුරුළු පළාත භාර උල­ගල්ලේ රටේ මහතා ගරා වැටෙ­මින් පැවැති රුව­න්මැලි සෑය ගැන අව­ධා­නය යොමු කර­මින් රුව­න්මැලි සෑයේ ආග­මික කට­යුතු ක්‍රියා­ත්මක කළ හැකි හා එම ස්ථානය වැඩි දියුණු කළ හැකි සිල්වත් හා ජවය ඇති භික්ෂු­වක් ලබා­දෙන ලෙස කොස්සෝ­කන්ද වන­වාසි භික්ෂු ප්‍රධා­නීන්ට කරන ලද ඉල්ලීම අනුව කොස්සෝ­කන්ද වන­වා­සයේ වැඩ සිටි තරුණ භික්ෂු­වක වු නාරං­විට සුම­න­සාර හිමි සුදුසු බව උන්ව­හ­න්සේලා විසින් යෝජනා කර ඇත.

ඒ අනුව එහි වැඩම කළ උන්ව­හන්සේ සැදැ­හ­ව­තුන්ගේ සහ­යෝ­ග­යෙන් රුව­න්මැලි සෑයේ වැවී තිබු ගස් කොළන් එළි­පෙ­හෙළි කර­මින් සිටි අව­ස්ථාවේ උන් වහන්සේ පිළි­බඳ තොර­තුරු විමසා බලා රුව­න්මැලි සෑයේ සංව­ර්ධන කට­යුතු කිරී­මට නම් සියම් නිකා­යට හැරී ඒ බව සහ­තික කරන ලිපි­යක් මල්වතු මූල­ස්ථා­න­යෙන් ගෙන එන ලෙස අට­ම­ස්ථා­නා­ධි­පති හිමි දැනුම් දුන් බවත් ඒ අනුව උන්ව­හන්සේ සියම් නිකා­යට හැරී මල්වතු අධි­කා­රි­යෙන් ලිපි­යක් ගෙනා බවත් ප්‍රවා­දයේ පවතී.

එසේ 1872 දී උන්ව­හන්සේ රුව­න්වැලි චෛත්‍යා­ධි­කාරි ලෙස පත් වීමෙන් පසු රුව­න්මැ­ලි­සෑයේ ප්‍රති­සං­ස්ක­රණ කට­යුතු ඇර­ඹූහ. වර්ෂ 1899 සිට වලි­සිංහ හරි­ස්චන්ද්‍ර තුමාත් එම කට­යුත්ත සඳහා සම්බන්ධ විය. වර්ෂ 1912 සිට රුව­න්මැලි සෑ සංව­ර්ධ­නය සඳහා ආධාර ලබා ගැනී­ම­ටත් අනු­රා­ධ­පුර බෞද්ධ ප්‍රබෝ­ධය ඇති කිරී­ම­ටත් “සිරි අනු­රා­පුර පුවත” නමින් පුව­ත්ප­තක් මුද්‍ර­ණය කර රට පුරා බෙදා හැරී­ම­ටත් කට­යුතු කර ඇත. (එම පුව­ත්පත ජාතික ලේඛ­නා­ගා­රයේ ඇත.)

කොස්සෝ­කන්ද අර­ණ්‍යයේ වැඩ­සිටි නාරං­විට සුම­න­සාර හිමි­යන් උප­ස­ම්ප­දාව ලබා­ති­බුණේ රාමඤ්ඤ නිකා­යෙනි. වර්ෂ 1864 රාමඤ්ඤ නිකාය ආරම්භ වූ මුල් සමයේ දී ම නුව­ර­ක­ලා­විය ප්‍රදේ­ශයේ එම නිකාය ව්‍යාප්ත වූයේය. ඒ අව­ස්ථාවේ අස්ගිරි පාර්ශ්ව­යට අයත් වූ කොස්සෝ­කන්ද අර­ණ්‍ය­වාසී ආරා­මයේ භික්ෂූහු රාමඤ්ඤ නිකා­යට හැරු­ණහ.

රාමඤ්ඤ නිකා­යට අයත් වූ හඳ­ගල පර­පුර සමඟ මර­ද­න්ක­ඩ­වල ප්‍රදේ­ශයේ කොස්සෝ­කන්ද වන­වාසී පර­පුර ද බැඳී සිටි­යේය. හඳ­ගල පර­පුර මහ­පු­ලි­ය­න්කු­ලමේ දීපං­කර හිමි­ගෙන් ආරම්භ විය. නාරං­විට හිමි ගල්ලැ­න්ගොල්ලේ වැඩ­ව­ස­මින් රාමඤ්ඤ නිකාය මඟින් ගම්පොළ උද­කු­ක්ඛෙප සීමාවේ ප්‍රථ­ම­යෙන් කළ උප­ස­ම්පදා විනය කර්මයේ දී උප­ස­ම්පදා වී ඇත. උන්ව­හ­න්සේගේ ජන්ම භූමිය ගම්පො­ළ­ප්‍ර­දේ­ශය යැයි පැවසේ. තව ද උඩු­නු­වර ගල්ලැ­න්ගොල්ලේ වැඩ­විසු විද­ර්ශ­නා­චාර්ය වැලි­ග­මුවේ අත්ථ­දස්සී හිමි­යන්ගේ ශිෂ්‍ය භික්ෂු­වකි. එසේ ම ගල්ලැ­න්ගොල්ල විහා­ර­වාසී භික්ෂූ­වකි.

රුව­න්මැලි සෑ ප්‍රති­සං­ස්ක­ර­ණය වැලි­ග­මුවේ හිමි සියම් නිකා­යික භික්ෂූ­වක වු අතර 1867 මහ­වැලි ගඟේ ගම්පොළ රංක­ඩ­ඇල්ලේ දී පැවැත් වු උප­ස­ම්පදා විනය කර්මයේ දී රාමඤ්ඤ නිකා­යෙන් දළ්හි­කම්ම උප­ස­ම්ප­දාව ලබා ගැනී­මෙන් රාමඤ්ඤ නිකා­යට එක් වී ඇත. ඒ අනුව උන්ව­හ­න්සේගේ ශිෂ්‍ය පිරිස ද රාමඤ්ඤ නිකා­යට ඇතු­ළත් වී ඇත. එම පිරිස අතර නාරං­විට සුම­න­සාර, දුම්බර ආයු­පාල, නාරං­ප­නාවේ ඉන්ද­ජෝති, උලං­කු­ලමේ සර­ණං­කර, පුලි­ය­න්කු­ලමේ සුමං­ගල, ශස්ත්‍ර­වෙ­ල්ලියේ උප­සේන හා වැලි­ග­මුවේ සිල­ර­තන යන භික්ෂුන් වහන්සේ ද වුහ.

එසේ ඉති­හා­ස­ය­කට හිමි­කම් කියන නාරං­විට සුම­න­සාර හිමි විසින් රුව­න්මැලි සෑය ගරා වැටී­මෙන් සල­ප­තළ මළුවේ රැස් වී තිබූ සුන්බුන් හා පස් ඉවත් කිරීම 1872 අප්‍රේල් සිට ආරම්භ කරන ලද බව එව­කට අනු­රා­ධ­පුර ආණ්ඩුවේ ඒජන්ත ඩික්සන්ගේ වාර්තා, සහ සිරි අනු­රා­පුර පුවත නම් පුව­ත්පත (සිරි අනු­රා­පුර පුවත. 1909. දෙසැ:01) ආදී මුලා­ශ්‍ර­ය­වල සඳ­හන් ය. රජ­රට ශිෂ්ටා­චා­රය 1215 න් පසු වන වැදී යෑම නිසා එතැන් පටන් ගරා වැටෙ­මින් තිබූ රුව­න්මැලි සෑයේ 1829 දී විශාල නාය යෑමක් ද 1885 දී විශාල නාය යෑම් දෙකක් ද සිදු වූ බව ඒජන්ත ඩික්සන් සඳ­හන් කර ඇත. එම ගරා­වැ­ටීම් ද ඉවත් කළ සුන්බුන් අතර විය.

1872 සිට නාරං­විට සුම­න­සාර හිමි රුව­න්මැලි සෑයේ සංව­ර්ධන කට­යුතු ආරම්භ කර­මින් සිටි අව­ස්ථා­වක ග්‍රෙගරි ආණ්ඩු­කා­රයා එහි පැමිණ විට වූ සිද්ධි­යක් සිරි අනු­රා­පුර පුවත ප්‍රවෘත්ති පත්‍රයේ සඳ­හන් ය. බර­ක­ර­ත්ත­ය­කට පොල් අතු කිහි­ප­යක් වසා සාදා­ගත් ආව­ර­ණ­යක් යට උන්ව­හන්සේ වැඩ­සිටි බවත් සතෙකු යැයි සිතා ආණ්ඩු­කා­රයා විසින් උන්ව­හ­න්සේට වෙඩි තැබී­මට සූදා­නම් වූ අව­ස්ථාවේ උන්ව­හ­න්සේගේ කෑගැ­සීම නිසා වෙඩි තැබීම වැළකී ඇති බවත් සඳ­හන්ය.

අන­තුරු ව උන්ව­හන්සේ එහි කුමක් කර­න්නේ­දැයි ආණ්ඩු­කා­රයා විසින් කළ විම­සී­මට පිළි­තුරු වශ­යෙන් ස්තූපය සංර­ක්ෂ­ණ­යට සූදා­නම් වන බව පවසා ඇත.ආණ්ඩු­කා­ර­යාගේ පිළි­තුරු වූයේ “උඹ­ලාගේ ආගමේ නැවත උප­දින බව කියා තිබෙ­නවා නොවේද? උඹ හත් පාරක් ඉප­දු­ණත් එය කාර්යය කළ හැකිද?” යන්න ය. ඉන් වසර කිහි­ප­ය­කට පසු නැවත එහි පැමිණ එම ආණ්ඩු­කා­රයා ස්තූපයේ සුන්බුන් පස් ඉවත් කිරීමේ ප්‍රග­තිය දැක ‘උඹ නම් නියම සිංහ­ල­යෙක්‘ යැයි පවසා ආධාර මුද­ල­කුත් එම කාර්ය කර­ගෙන යෑම සඳහා සහ­තික පත්‍ර­ය­කුත් ලබා දී ඇත. (සිරි අනු­රා­පුර පුවත 1918.01.01)

ප්‍රති­සං­ස්ක­ර­ණය කළ බැම්ම බිඳ වැටීම උන්ව­හන්සේ දඹ­දිව ගොස් සිටි අව­ස්ථා­වක එතෙක් ඉදි කර තිබූ ප්‍රති­සං­ස්ක­රණ කොටස් ගැලවී බිමට පතිත වී තිබේ. ඒ පිළි­බඳ අද­හස් කීප­යක් වූව ද අතර එතෙක් කළ කොටස පෙර ස්තූප­යෙන් ගරා­වැටී තිබූ ගඩොල් කැබ­ලි­ව­ලින් බැඳීම නිසා බන්ධ­නය නිසි ලෙස සිදු නොවී­මෙන් වූවක් සේ ද සලකා ඉන් පසු සම්පූර්ණ ගඩොල් පම­ණක් භාවි­ත­යට ගෙන ඇත. ගරා වැටුණ රුව­න්මැලි සෑ පිට ප්‍රාකා­රය මතට සුන්බුන් පස් පිරෙ­න්නට ඇත්තේ එම අව­ස්ථාවේ දී ය. 1872 වන තුරු ස්තූපය කඩා වැටී­මෙන් රැස්වූ සුන්බුන් හා 1910 නොවැ­ම්බර් 07 දින එතෙක් ප්‍රති­සං­ස්ක­ර­ණය කර තිබූ කොටස කඩා වැටී­මෙන් (සිරි අනු­රා­පුර පුවත.

1911. ජන­වාරි 01) එම සුන්බුන් රැස්වී ඇත. 1872 සිට ස්තූපය ගරා වැටී­මෙන් ස්තූපයේ පහළ කොට­සේත් සල­ප­තළ මළු­වේත් රැස්ව තිබූ පස් හා සුන්බුන් ඉවත් කිරීම සුළු­පටු කාර්යක් නොවේ. ඒ ආකා­ර­යෙන්ම අභ­ය­ගිරි ස්තූපයේ ගරා වැටී­මෙන් රැස්ව තිබූ පස් හා සුන්බුන් රාජ්‍ය මැදි­හත් වීමෙන් ඉවත් කිරී­මට වැය වූ ශ්‍රමය හා මුදල් ප්‍රමා­ණය දෙස බලා සංස­න්ද­නය කිරීමේ දි යන්ත්‍ර සූත්‍ර නැතිව උන් වහන්සේ කර ඇති කාර්ය සුළු­පටු නොවේ.

රුව­න්මැලි සෑයේ සංව­ර්ධන කට­යුතු කඩි­නම් වීමට තවත් ආධා­ර­යක් වූයේ 1899 දී වලි­සිංහ හරි­ස්චන්ද්‍ර තුමා අනු­රා­ධ­පු­ර­යට පැමිණ 1901 දී මහා­බෝධි සමා­ගමේ ශාඛා­වක් ආරම්භ කර ඉන් පසු සුම­න­සාර හිමි­යන්ගේ චෛත්‍ය සංව­ර්ධන ක්‍රියා­ව­ලි­යට ද සම්බන්ධ වීම ය.ඒ අනුව එතුමා සමඟ එක්ව නාරං­විට හිමි රුව­න්මැලි සෑ චෛත්‍ය සංව­ර්ධන සමි­තිය පිහි­ටුවා මහ­ජන ආධාර ලබා­ගැ­නී­මට සිරි අනු­රා­පුර පුවත නමින් පුවත් පතක් ද ආරම්භ කර තිබේ. එම සමි­තියේ අනු­ශා­සක වූයේ සුම­න­සාර හිමිය. සමි­තිය මඟින් චෛත්‍ය සංව­ර්ධ­නය සඳහා ආධාර මුදල් එක්රැස් කර­ගැ­නීම හා එහි ප්‍රචා­රක කට­යුතු කර­ගෙන යෑමේ දී සිරි අනු­රා­පුර පුවත පත්‍රය විශාල කාර්යක් ඉටු කර ඇත.

දිව­යින් පුරා සියලු ගම් නිය­ම්ගම් නගර ආව­ර­ණය වන පරිදි කරන ලද ප්‍රචා­රය නිසා රුව­න්මැලි චෛත්‍ය සංව­ර්ධන සමි­තියේ ශාඛා විශාල සංඛ්‍යා­වක් දිව­යිනේ බොහෝ ප්‍රදේ­ශ­වල ආරම්භ වී ඒ මඟින් ආධාර මුදල් එක්රැස් කර තිබේ. ඒ ඒ අව­ස්ථාවේ සැදැ­හැ­ව­තුන් ලබා­දුන් මුදල් ප්‍රමා­ණය එම පුවත් පත මඟින් ප්‍රකා­ශ­යට පත් කිරීම නිසා ජන­තාව අතර තම පරි­ත්‍යාග පිළි­බඳ විශ්වා­ස­යක් ඇති විය.

ආධාර මුදල් රැස් කර­ගැ­නීමේ දී උන්ව­හන්සේ විසින් අනු­ග­ම­නය කළ තවත් ක්‍රම­යක් පුවත් පතේ සඳ­හන් ය. එනම් ගමින් ගම පිං පෙට්ටි­යක් තබා ආධාර රැස් කිරී­මය. තව ද පතල් කර්මාන්ත කරු­වන්ට හා තේ පොල් කුරුඳු හා පැඟිරි කර්මා­න්ත­ක­රු­වන්ට ආරා­ධනා කර­මින් ඔවුන්ගේ ආය­ත­න­වල සේවය කරන පිරි­ස්ව­ලින් වැටුප් ගෙවී­මේදී වැටු­පෙන් ස්වල්ප­යක් පුණ්‍ය කට­යුතු සඳහා ලබා­ගෙන එය රුව­න්මැලි සෑයේ සංව­ර්ධ­නය සඳහා එවන ලෙස ය.

පුව­ත්පත මඟින් සිදුවූ තවත් සද් කාර්ය­යක් වූයේ රුව­න්මැලි සෑය ගැනත් ලංකාවේ බෞද්ධ ඉති­හා­සය පිළි­බ­ඳත් පොදු ජන­තාව දැනු­වත් කෙරනෙ ලිපි පෙළක් ප්‍රචා­රය කර­වීම ය. සෑයේ ප්‍රති­සං­ර­ක්ෂණ කටු­යුතු අව­සන් කිරී­මට අවශ්‍ය ගඩොළු සංඛ්‍යාව හා ඒ සඳහා වැය වන මුදල වැලි­ගම උළු­ව­ඩුගේ තිය­දෝ­රිස් සිල්වා බාස් තැන­ගෙන් ලබා­ගෙන ගඩොල් 100ක් බැඳී­මට රුපි­යල් පහක් ආදී වශ­යෙන් දැන්වීම් පළ කිරී­මෙන් සම­හර දාය­ක­යන් රුපි­යල් ලක්ෂය දෙක දෙන තත්ත්ව­යට වර්ධ­නය කර­ගැ­නී­මට හැකි විය. උදා­හ­ර­ණ­යක් වශ­යෙන් අකු­රැස්සේ හේනේ­ගම සිටු­ගෙයි දොන් අන්ද්‍රි­යෙස් සිල්වා අප්පු­හාමි රුපි­යල් ලක්ෂ දෙක හමා­රක මුද­ලක් ලබා­දීම සිරි අනු­රා­පුර පුවත පත්‍රයේ සඳ­හන් ය.

රුව­න්මැලි සෑය සංව­ර්ධ­නය සඳහා උන් වහන්සේ විසින් දිව­යින පුරා ගෙන ගිය ප්‍රචා­රක කට­යු­තු­වල අතුරු ප්‍රති­ප­ල­යක් ද විය. එනම් ලංකාව පුරා සිටි බෞද්ධ ජන­තා­වගේ අව­ධා­නය අනු­රා­ධ­පුර බෞද්ධ නට­බුන් කෙරේ යොමු වීම ය.එම­ඟින් බෞද්ධ ජන­තාව අනු­රා­ධ­පු­රය දැක­බලා ගැනි­ම­ටත් එහි පුරාණ සිද්ධ­ස්ථාන වැඳ පුදා­ගැ­නී­ම­ටත් වැඩි වැඩි­යෙන් පැමි­ණීම අනු­රා­ධ­පුර බෞද්ධ බල­වේ­ගය වැඩි දියුණු වීම­ටත් ශුද්ධ නග­රය ආරක්ෂා කර­ගැ­නී­ම­ටත් හේතු විය.


කොළඹ ජින­සේන සමා­ගම ස්තූප මුදු­නට ජලය සැප­යීම සඳහා ජල යන්ත්‍ර­යක් සාදන ලදී. 1940 ජූනි 17 වන දින දී අම­ර­පුර නිකා­යික භික්‍ෂූන්ගේ ඉදි­රි­පත් වීමෙන් බුරුම රටින් ගෙන්වනු ලැබූ පළි­ගු­ව­කින් කොත පල­ඳ­වනු ලැබීය. එම උත්ස­වය ශ්‍රීමත් ඩී. බී. ජය­ති­ලක, ඩී.ඇස්, සේනා­නා­නා­යක රත්වත්තේ දිය­ව­ඩන නිලමේ ඇතුළු සම්භා­ව­නීය පිරි­ස­කගේ මූලි­ක­ත්ව­යෙන් සිදු කරන ලදී.

පසුව රුව­න්මැලි සෑයේ සංව­ර්ධන කට­යු­තු­ව­ලදී හමු වූ විවිධ කරඬු ඇතු­ළත් බෞද්ධ පුරා­වස්තු ප්‍රද­ර්ශ­නය සඳහා වැලි­ම­ළුවේ නැඟෙ­න­හිර දොර­ටුව අසල ගොඩ­නැ­ගි­ල්ලක් ඉදි කර එය පසුව නාරං­විට සුම­න­සාර කෞතු­කා­ගා­රය යනු­වෙන් නම් කොට තිබු­ණත් පසු කාලයේ එය ඉවත් විය.

එව­කට පුරා­විද්‍යා කොම­සා­රිස්ව සිටි මහා­චාර්ය සෙන­රත් පර­ණ­වි­තාන මහතා රුව­න්මැලි සෑ භූමියේ කෞතු­කා­ගා­ර­යක් සෑදීමේ අව­ශ්‍ය­තාව පෙන්ව­මින් එව­කට පුරා­වි­ද්‍යාව භාරව සිටි අධ්‍ය­පන ඇම­ති­තු­මාට වැය ශීර්ෂ­යක් ඉදි­රි­පත් කළ බවත් එහෙත් මුදල් වෙන් වී නැති බවත් කන­ගා­ටු­වෙන් සඳ­හන් කර තිබේ.නාරං­විට සුම­න­සාර හිමි­යන් වෙනු­වෙන් එම භූමියේ කෞතු­කා­ගා­ර­යක් ඉදි කිරීම දැන්වත් සිදු විය යුත්තකි.
උපුටා ගැනීමකි...

Comments

Populat Posts Last 7 Days

Chris Brown/Young Thug - Slime&B Music Album Reviews

Rap’s trickster god and R&B’s least tolerable person collaborate on a mixtape with no discernible upside. 
Of the many strange pop-culture artifacts to emerge from quarantine, a collaboration between Young Thug and Chris Brown probably falls higher on the plausibility index than Beyoncé shouting out OnlyFans or the name X Æ A-12, but their new mixtape, Slime&B, still feels beyond explanation. It’s hard to imagine it existing in a world less dystopian than the one we’re in now. The title implies a meeting of the minds and a marrying of their styles, yet this is a clear mismatch. Brown, while still commercially viable, has been slumping creatively. Thug is at the height of his success and near the peak of his powers. To work with Brown, Thug must sacrifice a ton of what makes him special and engaging. Why go from So Much Fun to so little?

How to Setup an AddMeFast Bot With iMacros

Introduction AddMeFast is a website where you can collect points for various social media tasks. These mostly include following accounts, liking tweets or viewing YouTube videos. Register Now - addMeFast

Strawberry Cheesecake Trifle

Strawberry Cheesecake Trifle is a delicious dessert featuring layers of angel food cake, fluffy sweetened cream cheese, and fresh strawberries in a sweet strawberry glaze. It’s easy to throw together and perfect for your next summer dinner party. Follow these keys to success for stellar results every time.

ෆජ් අයිසින් (Fudge Icing)

කෑම ලන්තයෙන් අද ඔබට ෆජ් අයිසින් තැවරූ චොකලට් කේක් එකක් සාදන ආකාරය පිළිබඳව දැනුවත් කිරිමටයි මේ සුදානම.
කේක් කිව්ව ගමන් මතකයට එන්නේ චොක්ලට් කේක්. වැඩි දෙනෙක්ගේ කැමැත්ත තියෙන්නේ චොක්ලට් කේක් කන්නයි. චොක්ලට් අයිසින් කේක් නම් තවත් හොදයි. චොක්ලට් අයිසින් කේක් හදද්දී තමයි මේ ෆජ් අයිසින් එක භාවිතයට ගන්නේ. චොක්ලට් අයිසින් එක ලස්සනට දිලිසේනවානම් ඒ තමයි ෆජ් අයිසින්. කේක් කියන්නේ හොද ස්වයං රැකියාවක්. කේක් වර්ග වගේම අයිසින් වර්ගත් මෙහිදී ඕන වෙනවා. හොද ලාභදායි ස්වයං රැකියාවක් විදිහට කේක් හදනවනම් මේ හැමදේම දැනගෙන ඉන්න ඕනේ.ඒ නිසා කෑම ලන්තයෙන් ෆජ් අයිසින් පිලිබදව ඔබව දැනුවත් කිරීම සදහා සුදානම්ව සිටිනවා. එසේනම් අපි බලමු ෆජ් අයිසින් සාදාගන්නා ආකාරය.
අවශ්‍ය ද්‍රව්‍ය: කුකින් චොක්ලට් ග්‍රෑම් 250වැනිලා තේ හැඳි 1අයිසින් සීනි මේස හැඳි 1ෆ්‍රෙෂ් ක්‍රීම් කෝප්ප 1/4

මුර්තාබක් රොටි (Murtabak Roti)

අද අපි හදන්න යන්නේ රාමලාන් කෑමක්.  මුර්තාබක් රොටී කියන්නේ ඉතාමත් ප්‍රණීත ආහාරයක්. මීට ඉස්සෙල්ලා මේ රොටිය ගැන අහලවත්, කාලවත් නැත්නම් අදම හදලා බලන්න. ඔන්න ඒනම් අපි බලමු මුර්තාබක් රොටි හදන විදිය.
පිටි මෝලිය සදහා අවශ්‍ය ද්‍රව්‍ය: පිටි 200gලුණු ස්වල්පයක්මාගරින් තේ හැදි 02වතුර අවශ්‍ය පමණට